"Een bedrijf moet zelf goed kunnen scouten, dat is een onmisbare basisvaardigheid en een voorwaarde voor succes met de biologische gewasbescherming, "stelt Jan van Winden van Horticoop. stappen zetten op het pad van de biologische gewasbescherming, later kwamen daar de siertelers bij, maar ook de buitenteelten en - in het geval van Jan - ook de veredelingsbedrijven, waarvan er veel in NoordHolland gevestigd zijn. Hij somt een fl ink handjevol namen op van veredelingsbedrijven waar hij kind aan huis is. Een onmisbare basisvaardigheid De nadruk lag uiteraard allereerst op het scouten in de kassen en het adviseren van de ondernemers. Maar naarmate meer kennis van de biologische gewasbescherming beschikbaar kwam, werd het opleidingsaspect belangrijker. "Ik heb aan veel bedrijven trainingen en cursussen gegeven. Dat heb ik altijd een leuk aspect van mijn werk gevonden. Het was en is ook belangrijk: een bedrijf moet zelf goed kunnen scouten, dat is een onmisbare basisvaardigheid en een voorwaarde voor succes met de biologische gewasbescherming." Dezelfde tuinbouwpraktijk Hij kijkt met genoegen terug op de samenwerking met Koppert. Vele malen werkten hij en medewerkers van Koppert samen aan problemen en nieuwe producten, vooral in de sierteelt. De twee bedrijven hebben altijd goed samengewerkt, zegt hij. "Dat is ook logisch, je bent allebei in de weer voor dezelfde tuinbouwpraktijk." Uitdagingen zijn er nog genoeg, aldus Jan. "Wolluis, schildluis en cicaden zijn erg lastige jongens. Als Koppert erin slaagt daar goede oplossingen voor te vinden, is de biologische gewasbescherming weer een stuk verder." Take it or leave it Net als Jan Hoogstrate (zie het interview met hem op pagina 10) is ook Jan van Winden van mening dat zuinigheid niet altijd verstandig is. "Er zijn ondernemers die daar een te groot punt van maken. Maar het kan soms niet anders: je moet voldoende bestrijders inzetten om eff ectiviteit en dus succes mogelijk te maken." Als hij bij zulke ondernemers over de vloer kwam, had Jan Van Winden een duidelijk standpunt: take it or leave it. "Als ze mijn advies niet wilden opvolgen, trok ik mijn handen er vanaf. Dat kon ook niet anders; je kunt immers niet verantwoordelijk zijn voor een halfslachtige strategie waarvan je de mislukking al van tevoren ziet aankomen. Maar vaak was het niet nodig om het zo hard te spelen en kreeg ik de ondernemer op andere gedachten." Meer informatie naar de consument Met drie kinderen en vier kleinkinderen, het lidmaat schap van het koor Four Winds uit Oostwoud en vrijwilligerswerk (Jan begeleidt bedevaarten die het bisdom Haarlem organiseert en wordt binnenkort huiskamerhulp voor demente bejaarden) is hij niet bang dat hij zich straks zal KOPPERT BIOJOURNAAL 9 vervelen. "De tijd komt heus wel vol", zegt hij. Hij zou nog wel eens in een supermarkt met een grote groenteafdeling willen staan. Om daar de consumenten het hele verhaal van de biologische gewasbescherming te kunnen vertellen. Hoe het precies zit met voedselveiligheid, hoe die gewasbescherming werkt, waar de knelpunten zitten, en welke perspectieven aan de horizon wenken. "De consument weet er nog veel te weinig van. Ik vind dat de tuinbouwsector daar meer energie in moet stoppen." Pagina 8

Pagina 10

Heeft u een archief, bladerbrochure of digitale vakbladen? Gebruik Online Touch: pdf digitaal op uw website plaatsen.

Biojournaal 0x59 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication